سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانشمندان را اکرام کنید که آنان نزد خداکریم اند . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :4
بازدید دیروز :1
کل بازدید :25564
تعداد کل یاداشته ها : 12
103/2/8
12:1 ع
موسیقی

کابل:-مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان گفت: حامد کرزی در طرح مصالحه با مخالفان مسلح تجدید نظر کرده و از این پس به گفتگوهای بی‌حاصل صلح با افراد

فاقد صلاحیت پایان می‌دهد.

 

به گزارش  گران افغانستان، رنگین دادفر اسپنتا، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان  می گوید: برای تامین امنیت در افغانستان و پایان دادن به خشونت‌ها، نیاز است تا گفتگوهای صلح به جای طالبان، با مقام‌های نظامی و استخباراتی پاکستان انجام شود.

وی اداره جاسوسی پاکستان (آی ایس آی) را متهم کرد که از تروریزم به شکل سیستماتیک، به عنوان ابزار سیاست خارجی خود استفاده می‌کند.

این تندترین اظهارات یک مقام ارشد دولت افغانستان علیه دولت پاکستان است. اخیرا حامیان بین‌المللی پاکستان، از جمله امریکا و انگلستان نیز در رابطه با مبارزه با ترویزم دولت پاکستان را تحت فشار قرار داده‌اند.

حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان با رهبران سیاسی و مبارز این کشور تشکیل جلسه داد تا پس از ترور برهان الدین ربانی، رئیس جمهور پیشین، رهبر جمعیت اسلامی و رئیس شورای عالی صلح افغانستان، مسئله مصالحه با طالبان را ارزیابی کند.

به گفته مشاور امنیت ملی افغانستان، کرزی گفتگو با پاکستان را مناسب‌تر دانسته است.

رنگین دادفر اسپنتا می‌گوید که تمامی افراد شرکت کننده در این جلسه، از جمله شخص رئیس جمهور با اتفاق نظر تصمیم گرفتند که اگر قرار است گفتگوهای صلح نتیجه بدهد، باید این گفتگوها با مقام‌های پاکستانی صورت بگیرد.

وی در ادامه افزود: مشکل اصلی، در دستگاه دولت پاکستان است. در بخش نظامی و سازمان  جاسوسی پاکستان از تروریزم به صورت سیستماتیک، به عنوان ابزار سیاست خارجی استفاده می‌شود.

وی اظهار کرد: هرگونه گفتگوی صلح و پیدا کردن راه حل باید در پاکستان جستجو شود. اینها (پاکستان) بطور کامل در مسئله صلح و جنگ می‌توانند نقش تعیین کننده‌ای داشته باشند.

رنگین دادفر سازمان  استخبارات جاسوسی پاکستان را به “قتل نخبگان سیاسی” افغانستان متهم کرد.

وی گفت: تجارب چند ماه اخیر نشان داد که صدای صلح‌طلبی حکومت افغانستان با یک پاسخ مثبت مواجه نشد و یک بار دیگر به تجربه دریافتیم که در پشت این همه حملات تروریستی، خرابکاری و قتل نخبگان سیاسی افغانستان، سازمان  استخبارات جاسوسی پاکستان دست دارد.

وی افزود: اگر قرار باشد به صلحی برسیم، باید با کسی که صلاحیت تعیین صلح و یا ادامه جنگ را دارد، گفتگو شود و این دقیقا مقام‌های امنیتی و استخباراتی پاکستان است.

مشاور کرزی در مورد اینکه چه کارهای عملی در این زمینه صورت خواهد گرفت، گفت:گفتگوهای بی حاصل صلح را آنگونه که تا حالا بوده، با افراد فاقد صلاحیت و افراد مشکوک پایان می‌دهیم.

مدتهاست که منتقدان حکومت افغانستان طرح مصالحه و مذاکره با طالبان را “بی نتیجه” دانسته‌اند.

به گفته این افراد، پاسخ طالبان به پافشاری دولت افغانستان بر مذاکره با این گروه همواره با شدت حملات این گروه همراه بوده است.

ویلیام پتی، سفیر انگلستان در کابل نیز در مصاحبه اختصاصی با تلویزیون بی.بی.سی گفت که اگر کشته شدن برهان الدین ربانی، آخرین پیام گروه طالبان به تقاضای مصالحه باشد، ادامه گفتگوهای صلح با طالبان معنایی نخواهد داشت.

در خبری دیگر در همین زمینه، منابع خبری پاکستان گزارش کرده‌اند که  سیمیناری با شرکت احزاب سیاسی و مذهبی این کشور تشکیل شد تا روابط بین پاکستان و امریکا را مورد بررسی قرار دهد.